بازیکنان کم سن و سال از ترس رقابت نیمکت نشین می‌شوند
تاريخ : پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:, | 22:47 | نویسنده : hfp

حضور روان‌شناس برای از بین بردن ترس از رقابت در بازیکنان کم سن و سالموثر است.

 

  در تیم‌های پایه چون بازیکنان دارای زمینه‌های فرهنگی و رفتاریمختلفی هستند، مربی به تنهایی نمی‌تواند تاثیرگذار خاصی داشته باشد و حضور روانشناسدر چنین شرایطی الزامی است. از سوی دیگر در بعضی از موارد دیده می‌شود که بازیکنچون نمی‌تواند خود را با محیط تطابق دهد در نتیجه‌ شانس حضور در تیم پایه را از دستمی‌دهد، لذا حضور روانشناس در چنین زمانی موجب ارتقا اعتماد به نفس و انگیزش بازیکنبرای برقراری ارتباط با محیط و مربی می‌شود.

  متاسفانه یکی از مشکلاتی که در تیم‌های پایه به شکل حاد از نظرروانی دیده می‌شود، از دست دادن انگیزه رقابتی پس از دعوت به اردوی تیم ملی است. بهنحوی که بازیکن از ترس این که در رقابت با همسالان خود دچار شکست نشود به هماننیمکت نشینی رضایت می‌دهد و از حضور در جمع و شرکت در بازی‌های رسمی امتناع می‌کند. در چنین شرایطی حضور روانشناس در کنار بازیکن برای بالا بردن توانایی‌های وی و بهچالش کشیدن ظرفیت روانی بازیکن تاثیر مثبتی در پی خواهد داشت و بازیکن را برای تحملفشار مسابقات و ایجاد حس رقابت آماده می‌کند.

  تحمل حضور در مسابقات فشرده و ایجاد انگیزش در بازیکنان برایشرکت در بازی‌های رقابتی یک نوع ضعف روانی است که تنها با حضور روانشناس در کنارتیم مرتفع می‌شود و مربی به تنهایی نمی‌تواند در این باره تاثیرگذار باشد.

  والدین در صورتی می‌توانند در رفتار و عملکرد کودکان خود از نظربعد روانی تاثیر مثبتی داشته باشند که با ایجاد تعامل با یک روانشناس ، اطلاعاتکاملی نسبت به مهارت‌های روانی کسب کنند و خود به اصول روانشناسی آگاهی داشته باشنددر این شرایط می‌توانند بر مشکلات روانی کودکان خود غلبه کنند. در غیر این صورتوالدین نمی‌توانند عامل محرک خوبی برای از بین بردن تنش ها و رفتارهای غیر اخلاقیفرزندان خود باشند.

زمانی که والدین در نقش مربی و روانشناسی برای کودکان خود ایفاینقش می‌کنند، در بیشتر موارد به دلیل دلسوزی بیش از حد و عدم کنترل رفتارهای روانیآنها در شرایط تنش زا نتیجه‌ معکوس به دنبال دارد و حتی امکان دارد موجب کاهشعملکرد و کارایی آنها در رقابت‌ها شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: